人気ブログランキング | 話題のタグを見る

Another Lonely Christmas


弟からの電話で知りました。






タイの時間で夜中1時前。
予想外のことに現実感がないのですが、
それは今日の時点でも変わらない。
ポッカリと穴が開いているのは分かるのですが。
4月に雪が降ることもありますが、
喪失感を激しく味わうこともあるのだな、と。
電話を切った後、言葉は出ませんでしたが、
嗚咽がもれました。





はじめて意識したのは87年ごろ。
字幕だけの“Sign "☮" the Times”のMVは観ていたが特に印象はなく、
これは!と思ったのが“I Could Never Take the Place of Your Man”。
もしかすると88年の正月以降だったのかもしれません。

当時、私の周囲のクラスメートでプリンスを聴く人は2人しかおらず
秘密組織的に情報交換をする我々は
周りからは変態扱いされていたものですが、
実は高校生の私にとっては、その疎外感は優越感に繋がってもいたのですね。
プリンスの音楽というのは、人類愛や神について歌っていても
常に聴き手ただ一人(つまり私)と向かい合う音楽なので、
周囲の白い眼なんかなんともないわけです。



個人的にプリンスの音楽にのめり込む決定打となったのは
89年頭に買ったレーザーディスク『Sign "☮" the Times』。
目まぐるしく変わる声、ギターの美しさ、
愛嬌溢れる目と口、油断するとノリが変わるリズム、
そして圧倒的な立ち姿。

音楽の粋とされるもののエッセンスのみが凝縮されているこの映像に
多感な時期に巡り合えた私や弟は思えば本当に幸せだったと思いますが、
ある意味、不幸せだったのかもしれません。
この時のプリンスに並ぶ音楽、いやアート、エンターテインメントは
この世の中に残念ながらほとんど存在しないわけですから。




それにしても、この時期プリンスがいなかったら、
私の人生はどうなっていたのだろう。
マイケルによって突然開かれた私の目の前の風景は
プリンスによって進むべき道が示されたとも言えますね。

地味な生活と地味な生活の私にあの音楽が
どれだけ彩りを加えてくれたことか。
あの音楽に憧れて始めたバンドの演奏は
たいして上手になることもなく今に至るわけですが、
楽器を演奏する喜びを知ることが出来ただけでも
以降の私の人生をどれだけ豊かにしてくれたことか。



今から振り返ると、プリンスに救われているな、と。
また救ってくれたのがプリンスの音楽で本当に良かったな、と。
どれだけプリンスに感謝してもしすぎることはありません。





恋人が失った喪失感を描いた“Another Lonely Christmas”は
プリンスが産み出した数々の素晴らしい音楽の中でも
心の琴線に触れる深みや痛みにおいて屈指の1曲だと思いますが、
今、残された一人のプリンスのファンとして、
今の心情にこれほど一致する曲は思いつきません。
プリンスが亡くなったと言われても、
それは馬鹿げていると答えるしかないじゃないか。



U are the one that makes my love shout
U are the only one I care for





Another Lonely Christmas_e0147206_19571282.jpg


さようなら、私のアイドル
さようなら、私のヒーロー

ありがとうございました



Another Lonely Christmas by Prince

Last night, I spent another lonely Christmas
Darlin', darlin', you should've been there
'Cuz, all the ones I dream about
You are the one that makes my love shout
You see, you are the only one I care for

Remember the time we swam naked
In your father's pool?
Boy, he was upset that night
But boy, was that ever cool

Remember that night we played pokeno for money
And you robbed me blind?
Remember how you used to scream so loud
'Cuz, you, you hated that number 9?

Hey, I saw your sister skatin' on the lake
This afternoon
Good heaven, how she's grown
She swoons the boy skaters, she's so tall

But of all your father's children
All your father's children, baby
You know, you are the finest of them all
You are brighter than the northern star

And I, last night, I spent another lonely Christmas
Darlin', darlin', you, you should've been there
You see, of all the ones I dream about
You are the one that makes my love shout
You see, you are the only one I care for, yeah

My mummy used to say, always trust your lover
But now, I guess that only applies to her
'Cuz, baby, you promised me
Baby, you promised me, you'd never leave
Then you died on the 21th day of April, oh, baby

Last night, oh, I spent another lonely, lonely Christmas
Darlin', baby, you, you should've been there, oh, oh
'Cuz all the ones I dream about
You are the one that makes my love shout
You see, you are the only one I care for, yeah

Your father said it was pneumonia
Your mother said it was stress
But the doctor said you were dead
And I, I say it's senseless

Every Christmas night for 7 years now
I drink banana daiquiris till I'm blind
As long as I can hear you smilin', baby

You won't hear my tears
Another lonely Christmas is mine
Yeah, mine, yeah
Another lonely Christmas is mine

Last night, yeah, I spent another lonely, lonely Christmas
Darlin', darlin', you should've been there, yeah
'Cuz all the ones I dream about
You are the one that makes my love shout
You see, you are the only one one care for
by zhimuqing | 2016-04-26 04:21 | Funkentelechy | Comments(0)
<< PとD with Mayte >>